Wat is BelfactorY?
Belfactorij is een eenmansbedrijf dat zich richt op het geven van statistiekcursussen over bijna alles wat met statistiek te maken heeft. Ik heb me gespecialiseerd in interactieve internetcursussen, maar vind het ook leuk om calculatoren te maken die statistische berekeningen doen of random getallen produceren.
Waarom internet?
Ik geloof dat statistiek een vak is dat erg geschikt is om via het internet te leren. Omdat internet net zoals televisie dynamischer is dan een boek. Met behulp van internet kun je grafieken en formules zien ontstaan. Ze worden je niet plompverloren voorgeschoteld. Bovendien kan je vaak direct, eventueel met behulp van statistisch software, het netgeleerde op de computer uitproberen en zien wat je goed en fout hebt gedaan. In een klas waarbij je contact hebt met de docent is dat soms ook mogelijk, maar dan ben je meestal niet de enige cursist. Daarom wil je misschien niet al te vaak de docent onderbreken, of deze heeft een strak tijdschema en kan niet iedereen met ieder probleem helpen, of je hebt geen zin om domme vragen te stelle. Een internetcursus kan je helemaal in je eigen tempo doen. Je kunt zo vaak en zoveel mogelijk vragen stellen in de discussiehoek. Bovendien kan je dat anoniem doen zodat je nergens voor hoeft te schamen. Alleen sta je echter niet. Je hebt medecursisten met wie je in de discussiehoek kunt discussiëren, problemen oplossen of opdrachten mee uitvoeren. De docent zorgt ervoor dat de discussies in goede banen worden geleid en je uiteindelijk niet met verkeerde interpretaties blijft zitten.
Statistiek is naar mijn idee een vak waarbij vaak niet meteen alles duidelijk is. Sommige onderwerpen hebben tijd nodig om te bezinken. Op een bepaald punt, en dat punt is voor iedereen ergens anders, is het handiger niet alsmaar door te gaan met nieuwe stof tot je te nemen, maar gewoon even te stoppen. Ga even koffie drinken, een boodschapje doen, of kijk zelfs een aantal dagen niet naar je cursus. En ga dan terug naar het onderwerp dat nog niet helemaal duidelijk was. Haal wat achtergrond informatie erbij in de vorm van tekstboeken of internetsites over dit onderwerp. Pluis het flink uit, en ga pas als je het gevoel hebt dat je het echt snapt verder. Veel in de statistiek bouwt voort op vorige onderwerpen, als je die maar half snapt wordt het steeds ingewikkelder. Heel belangrijk bij het vat krijgen op bepaalde moeilijke onderwerpen is er mee werken. Maak veel opgaven: theoretisch en praktisch, met de hand en met de computer. Ook dat geeft je informatie of je iets al of niet in de vingers hebt. Statistiek is ook gewoon veel doen. Dat betekent ook dat je makkelijk of vervelend ogende opgaven niet altijd moet overslaan of afraffelen. Vaak kom je midden in een opgave erachter dat je het toch niet helemaal snapt of juist hoe iets nu echt in elkaar steekt.
En dan al die vreselijke formules
Sommige mensen hebben bij voorbaat al problemen met statistiek vanwege al die formules. Als je zo iemand bent ga ik je niet geruststellen met de mededeling dat ik helemaal geen formules gebruik in mijn cursussen. Ik vind dat namelijk onzin. Die formules zijn er niet voor niks. Ze zijn er om soms ingewikkelde dingen op een heldere en korte manier te omschrijven. In woorden heb je vaak vele slechtlopende zinnen nodig voor wat je in een enkele formule kan weergeven. Wel ben ik er voor om niet onnodig veel formules te gebruiken, of ze onnodig ingewikkeld te maken zonder uitteleggen wat ik er mee bedoel. Ik streef er altijd naar formules zo mooi en eenvoudig mogelijk te houden en ieder nieuw symbool nauwkeurig uitteleggen. Vaak zal ik ook de eerste keer dat een bepaalde formule aan bod komt deze in woorden omschrijven. Je zult dan zien dat er soms erg veel woorden voor nodig zijn. Ingewikkelde formules zal ik altijd stap voor stap behandelen zo dat je ze ziet ontstaan, en je er (hopelijk) het nut van gaat inzien. Ik vind het een uitdaging om bij formule-angstigen zo goed als in mijn vermogen ligt deze angst weg te nemen, en hen zelfs een beetje waardering voor formules bij te brengen.
Statistiek hoeft niet saai te zijn. Dat probeer ik met mijn cursussen uit te stalen. De tekst is (meestal) serieus, maar bevat veel voorbeelden en opgaven en (soms gekke) illustraties. Al mijn internetcursussen bevatten dynamische elementen en veel opgaven waarbij directe feedback wordt gegeven. Andere opgaven bieden de mogelijkheid om de stof uit te proberen met behulp van diverse software. Ook is er volop mogelijkheid om met medestudenten en mij te communiceren in de discussiehoek. Ik probeer veel achtergrond informatie te geven in de vorm van titels van tekstboeken en vele links naar relevante internetsites. En tenslotte hoop ik dat iedereen een beetje lol in de cursussen heeft
Mijn naam is Annabel Bolck. Ik heb econometrie gestudeerd en ben gepromoveerd in de chemometrie. Ik heb bij universiteiten gewerkt en in het bedrijfsleven waarbij ik statistiek toepaste op heel verschillende disciplines, zowel in de sociale, medische als technische hoek. Daarbij gaf ik vaak ook les, zowel in binnen als buitenland. Daarnaast heb ik (delen van) internet cursussen geschreven voor Amerikaanse internetbedrijven (Academic Systems en Education To Go), en een video gemaakt met een volledige introductiecursus statistiek voor studenten aan de University of the South Pacific op de Fiji eilanden. Momenteel werk ik part-time als statisticus bij het Nederlands Forensisch Instituut en de rest van de werktijd ben ik bezig met Belfactorij.
Voor meer informatie zie mijn persoonlijke site.
Deze site zou niet bestaan zonder de fantastische medewerking van:
Hans Bolck
Anneke Malingreé
Margriet
Westerhof
Marieke
van de Pol
Reinout de Vries
En voor de taarten mijn dochter Ella de Vries
Hopelijk tot gauw